Showtime

3 december 2018 - Cali, Colombia

Na weken voorbereiding en honderden keren hetzelfde liedje, was het gisteren tijd voor de show. Mijn eerste show, voor drie koppels de tweede keer.

Deze show is in La Topa. Dé place to be om te dansen op de maandag, dinsdag en woensdag. Maar ook zeker leuk op de andere dagen. Dus eigenlijk kun je hier bijna iedere dag terecht, en het is dus bekend terrein voor ons. Er zijn een aantal scholen die een presentatie voorbereid hebben, waaronder dus de dansschool waar ik les heb: 7 Potencias, choreograaf: Miguel Ferrerossa. Daarnaast is het ook een presentatie voor een aantal koppels die mee gaan dansen in de parade: Salsódromo. Mijn danspartner Christian en ik werden als eerste naar voren geroepen. Helaas werd erbij gemeld dat we van een andere dansschool waren; dus we stonden ongeveer vijf minuten in de spotlight. Ik dacht even dat het de bedoeling zou zijn dat wij met zijn tweeën moesten dansen, maar uiteindelijk werden er meer koppels opgeroepen om op een mix aan muziek te dansen. Ik had dit niet helemaal verwacht, en ik vond het dan ook erger dan de auditie. Dat komt omdat we nu op een heel klein stukje konden dansen en alle mensen heel dichtbij zaten. Maar gelukkig heb ik altijd goede steun aan mijn danspartner, dus het was erg leuk om onze kunsten te laten zien; een warming up voor 25 december.

En dan gaan we met de groep van 7 Potencias backstage en is het tijd om onze kostuums aan te trekken en een laatste peptalk (met rum). Een bijzondere ervaring om zo backstage je voor te bereiden, met een hoop andere dansers om je heen die zich in hun kostuum hijsen. Wij waren de allereerste die de show moesten geven, en toen we eindelijk naar beneden moesten, hebben we daar nog wel 3 liedjes moeten wachten voordat ze ons aankondigden. Dat is dan wel zenuwslopend. Maar dan eindelijk is het moment daar. Er wordt plaats gemaakt en wij mogen onze opkomst maken. Dan zie je alle ogen en camera's op je gericht, slik, het moet goed gaan, lachen. De muziek start en we beginnen en voordat ik het wist bevond ik me in de eindpositie van het liedje en namen we het applaus in ontvangst. Echt, het is alsof je uren in de rij moet staan voor de achtbaan die 1 minuut en 40 seconden duurt. We lopen weer backstage en nemen het applaus van de andere dansers in ontvangst en dan is er de ontlading. We hebben het erg goed gedaan en wat was het een super ervaring om dit zo mee te maken. Zoveel uur aan voorbereiding en spanning en dat is over na 2 minuten. Nooit gedacht dat ik na mijn eerste salsa les meer dan tien jaar geleden, nu in Cali, in dé hoofdstad van de salsa, shows zou geven! Super!

1. Kerstin van den Donk:
    Gaaf, gaaf, gaaf!!!!
  2. Anja:
    Mireille,
    Super leuk!! Dat geloof ik dat het een hoop spanning is geweest!! Jullie zagen er prachtig uit!!!!
  3. Jeanne:
    4 december 2018
    Gaaf. Geweldig om zo te kunnen dansen.
    Het zag er geweldig uit.
  4. Mieke jansen:
    4 december 2018
    Super gaaf mireille heerlijk dat je nu zo aan het genieten bent,
  5. Miriam:
    Gaaf hoor!