Eerste ensayo, Salsódromo

26 november 2018 - Cali, Colombia

25 november was de eerste van de drie ensayo's voor de Salsódromo (25 december). Om 7 uur moesten we in het zuiden van Cali bij de universiteit verzamelen. Het was dus vroeg op voor een zondag en zo zat ik om 6u20 in een taxi richting de eerste uitleg.

Daar aangekomen moesten we eerst wachten voordat we ons konden melden en naar binnen mochten. Tweemaal werd onze legitimatie gecheckt. Op het terrein is er een gedeelte opgebouwd zodat je kan zien hoe het straks tijdens de optocht eruit zal zien. Aan twee kanten tribunes en de ruimte die er tussen open blijft geeft ruimte voor vier paren om naast elkaar te dansen. Allereerst worden we verwelkomt en vertellen ze ons iets meer over de kleding die we aan moeten. Het thema voor dit jaar is een ode aan de vrouw. Aangezien er nog altijd geweld tegen vrouwen bestaat, willen ze hierbij stil staan in de Feria.

En dan moeten we ons op gaan stellen in rijen van vier paren met genoeg ruimte tussen elke rij. Wanneer we allemaal (+/-127 paren) goed staan, wordt de muziek gestart waarop we ook gaan dansen op 25 december. Een pachanga, guaraja, son, bolero en een bugaloo. Na een aantal keer gedanst te hebben, stellen we ons op in een halve cirkel en diegene die hun danskunsten alleen willen laten zien, mogen de cirkel betreden. Erg leuk om te zien dat vooral de wat oudere zo goed kunnen dansen, je kunt zien dat zij echt met deze stijl van dansen zijn opgegroeid. Na dit dansspektakel zit het erop en mogen we naar huis. De volgende twee zondagen moeten we nogmaals naar de ensayo. En dan ook weer om 7 uur in de ochtend.

Als we richting uitgang lopen, zijn de professionals die ook zijn gekomen om te oefenen, buiten op het parkeerterrein al hun routine aan het dansen. Wat leuk om dit nog even mee te mogen maken. En vooral het feit dat ik vorig jaar aanwezig was bij de optocht en nu eraan mee ga doen, is echt super! Ik heb er echt van genoten, en dit was nog maar de voorbereiding.

We gaan met z'n allen nog even ontbijten en dan is het tijd om naar huis te gaan en nog even te slapen.