Gekke dingen

18 november 2018 - Cali, Colombia

Tijdens het reizen kom je weleens gekke dingen tegen waarvan je denkt 'dat dat bestaat' of 'hoe het mogelijk is'. Zo ook hier in Colombia. Ondanks dat het voor mij al heel normaal is geworden, zijn er toch dingen die ik niet zo snel in Nederland zou zien.

Zo is het hier niet vanzelfsprekend om een wasmachine te hebben. Op zich niet zo gek; de hostels hebben een wasservice, er zijn winkels waar je je was afgeeft en deze worden netjes gewassen en gestreken, maar er is ook een andere manier om je was te doen. Je besteld een wasmachine die ze voor een bepaalde periode naar je huis komen brengen. De jongen die hem komt brengen heeft de wasmachine achterop een aanhangertje staan die hij met een scooter door heel de stad trekt. Hij brengt 'm netjes naar boven of naar die plek die jij wilt om je was te doen en komt 'm na 3 of 4 uur weer netjes ophalen. Ik denk niet dat ik dit ooit in Nederland heb gezien.

En dan nog zo'n opmerkelijk dingetje. Er zijn hier best wel veel publieke parkeerplaatsen waar je een klein beetje betaald om je auto daar veilig te parkeren. Echter zijn deze parkeerplaatsen niet alleen een plek om je auto te stallen; vaak is er een klein eettentje gevestigd op de parkeerplaats waar je wat typische gerechten kunt bestellen. Of je kunt je je hond laten knippen; multifunctioneel dus!

In Suriname heb ik het al eerder gezien, al zagen deze er wel anders uit. De Partybussen. Hier worden ze Chiva genoemd. Een oude Amerikaanse schoolbus is omgetoverd tot een kroeg op wielen. (overigens worden de oude schoolbussen veel gebruikt in midden Amerika, als vervoersmiddel; de chickenbus). De bus is voorzien van een luide geluidsinstallatie, discolampen en natuurlijk de nodige alcohol. En dan wordt je door de stad gereden terwijl je lekker aan het dansen bent en probeert overeind te blijven wanneer de bus een bocht neemt. Twee keer heb ik een chiva gedaan, en het is erg apart, maar gezellig. Na de chiva wordt je afgezet bij een grote bar met allerlei soorten muziek om nog even je danskunsten te laten zien zonder dat je omvalt. (of moet zijn dat je te veel hebt gedronken).

1. Dorien Huinink:
    19 november 2018
    En Mireille....., hoe is de Feria de Salsa voor jou en Christian verlopen?? Ben je door ??
    Ik lees wel dat het goed met je gaat, je hebt het helemaal gevonden daar. Beetje werken, feesten en dansen. Heerlijk. Nog een hele fijne tijd daar.