Salsódromo!

27 december 2018 - Cali, Colombia

En dan eindelijk is het zover! Na de audities en vele ritjes naar de shoppingmalls om de perfecte outfit en accessoires te vinden is de dag aangebroken om te dansen in de grootste salsa parade van Cali, en van Colombia: De Salsódromo tijdens Feria de Cali. Dit is een salsa festival dat begint op 25 december en 5 dagen duurt, met velen concerten, salsafeesten, straatfeestjes, optochten en heel veel gezelligheid.

De eerste dag gaat van start met de grootste parade waar 127 paren bailadores mee mogen dansen tussen de professionals. Om 10 uur in de ochtend wordt het tijd om de make up in te gaan. We hebben een klein stressmomentje als het Colombiaanse half uurtje in werking wordt gesteld, maar om half elf is ze daar dan eindelijk en na nog eens 15 minuten komt ook de dame die onze haren doet binnen wandelen. Gelukkig, we kunnen in stijl naar het evenement.  We verzamelen ons bij de dansschool om nog wat foto's te maken en dan gaan we richting de Autopista. Een bonte verzameling aan kleuren van de verschillende outfits van de professionele dansers. Van een jaar of 8 tot 80, je kan ze er allemaal vinden. We moeten ons registreren en dan mogen we naar onze wachttent. In deze geïmproviseerde backstage tenten mogen we wachten en zijn we omringd door de professionele dansers en heel veel pers. Er worden dan ook vele foto's gemaakt, dansend, poserend, er wordt gedanst.

Om half zeven is het tijd om ons op te stellen. We staan op een brug en hierdoor kijken we uit op de gehele Autopista, met aan beiden kanten tribunes met duizenden mensen. De kleurrijke stoet is al begonnen en de zenuwen beginnen toch wel een beetje toe te slaan. Maar wat een super ervaring, om dit zo mee te mogen maken! We stellen ons op in de rijen zoals we bij de laatste ensayo hebben gedaan en dan mogen we de brug aflopen en ons tussen het publiek begeven. De mensen op de tribunes zijn super enthousiast, vooral als ze zien dat je niet een local bent. We dansen op onze muziek en door de zenuwen en de schoenen op het asfalt, lijkt het de eerste stop, of ik totaal niet kan dansen. Gelukkig hebben we er nog 8 te gaan en gaat het steeds beter en beter. De energie van het publiek is erg goed en iedereen staat te dansen, te zwaaien, geweldig! En dan is het afgelopen! Wat?! Nu al?! Het ging zo snel, maar het was zó leuk om te doen. Nooit gedacht dat ik aan zo iets zou mee doen, maar ik heb het gedaan!

1. Kim:
    27 december 2018
    Wat een gave ervaring!!
  2. Jeanne:
    27 december 2018
    Supergaaf. Weer een droom die uitkomt.
  3. Dorien Huinink:
    29 december 2018
    Geweldig, Mireille!! Ben benieuwd naar nog meer van deze verhalen !!
  4. Kerstin van den Donk:
    3 januari 2019