San Blas, Panama

30 juni 2017 - Panamá, Panama

Oké, dit gaat een lang verhaal worden, dis heb je geen zin om te lezen, of misschien juist iets om in slaap te vallen.. er zijn genoeg foto's om te bekijken.
Na de nacht in Necocli gaan we naar de dock om daar de boot te nemen naar Capurgana. Er staat een hele lange rij, aangezien het vakantie is in Colombia en dus veel toeristen in eigen land. We vragen of er een kaartje kunnen kopen maar worden dan verteld dat de boot niet om 7:30 gaat maar een uur later. Als we dan uiteindelijk na een uur wachten op de boot mogen moeten we zo ongeveer in 5 minuten op de boot zitten. Na een half uur varen heeft de boot motorpech en drijven we ongeveer een half uur wat mijn maag niet erg waardeert. Gelukkig niet zoals zovelen het zwarte zakje hoeven te gebruiken maar erg fijn is het ook niet.
We komen uiteindelijk voor de kust en het ziet er erg mooi uit. Klein paradijsje. Geen auto's, kleine straatjes en een klein haventje en een klein strand. Helaas is het als we aankomen nog bewolkt maar uiteindelijk trekt het open en is het nog mooier. We hebben wat tijd vrij voor ontbijt en dan is het tijd voor de briefing. Na de briefing even naar het strand en dan nemen we de boot naar Sapzurro. De zee is ruig en de kustlijn is prachtig. Groen, rotsen en golven.  We komen eerst aan in een baai en dan een nog kleiner plaatsje.  Het hostel is prima en we gaan richting strand en daarna naar een waterval. Echt prachtig die Caribische kust. Palmbomen, wit strand en blauwe zee.
De volgende ochtend begint ons echt San Blas avontuur met regen. En niet een beetje maar een tropische regenbui. Uiteindelijk besluiten we toch te gaan en wordt alles in plastic zakken ingepakt. Door de regen en het gespat van de zee worden we natuurlijk toch allemaal nat. We varen zo'n 10 minuten en zijn dan de grens over met Panama, Midden Amerika. De eerste stop die we maken is bij de douane post. Er is ons al verteld dat we geduld moeten hebben want het kan even duren. We moeten alle tassen van boord halen in de stromende regen en op een tafel neerleggen. De vraag nu is of ze de tassen handmatig gaan doorzoeken of met de snuffelhond. Maar ze gaan eerst wachten tot de tegen wat minder is. We leveren onze paspoort in en gaan richting een koffietentje wat niet meer is dan een hutje. Maar fijn om wat warms binnen te krijgen, want het is aardig koud door de regen. Het stempelen ervan de paspoorten duurt niet zo lang en dan gaan we terug naar de tassen. We hebben geluk, ze hoeven niet alle tassen handmatig te doorzoeken. De hond mag aan het werk en vind gelukkig niets. Dan gaan we weer alles inladen in de boot en gaan we op weg voor zo'n 1,5 uur naar het eerste eiland waar we de middag gaan verblijven. De kustlijn is prachtig weer en onderweg zien we ook nog een groep dolfijnen dichtbij de boot. Geweldig om te zien. Gelukkig klaart het weer een beetje op en komen we droog aan bij het eiland. Omringd door andere kleine eilanden, een mooi strandje, palmbomen en een toilet met krabben erin. We hebben de hele middag om een beetje te relaxen. De mannen spelen wat volleybal en voetbal en de dames zitten heerlijk te keuvelen.
Laat in de middag gaan we naar het eiland waar we gaan slapen. Dit is een groot eiland met een heel dorp. Er werd gezegd dat we in hangmatten zouden slapen maar er zijn gewoon bedden. Het toilet is een dumptoilet in het water en de douche is een bucketshower.  Een grote ton met water en een klein emmertje waar je jezelf mee nat kan maken, daarna inzepen en proberen alles er weer af te spoelen. Een ding is zeker, ik ga mb haar weer wassen in Panama City.
Voor het eten  krijgen we de rituele dans te zien en het dorp. Bijzonder om te zien hoe ze hier leven. In hutjes helemaal uit natuurlijk materiaal opgemaakt. Zonder enige vorm van luxe. Er lopen een heleboel kinderen rond het dorp die allemaal wel wat zeggen of zelfs een beetje engels kunnen. Na het eten nog wat sterren kijken en dan maar weer vroeg naar bed. De hele dag niets doen is zo vermoeiend...
Na een prima nacht is er een heerlijk ontbijtje en maken we ons klaar om naar het volgende eiland te gaan. Gelukkig is het droog en is er blauw aan de lucht te zien. Na ongeveer 2 uur varen en onderweg prachtige verlaten eilanden te zien, groot en klein, andere bewoond. Palmbomen, witte stranden, komen we aan bij het eiland we gaan  slapen. Deze keer in hangmatten. Daarna varen we een klein stukje terug on de middag te spenderen op een heel mooi eiland. Blauwe zee, Palmbomen, wit strand en een mooi uitzicht. Wat wil je nog meer.
Op het eiland krijgen we een rondleiding door het dorp en een kleine les over de Kuna' s. De mensen die op de San Blas eilanden wonen. Oorspronkelijk leefden ze op het main land, maar door de zovelen muggen zijn ze op de eilanden gaan wonen.
Dag 3 begint weer prachtig. Ik heb heerlijk geslapen in mn hangmatje en na het ontbijt vertrekken we weer. Onderweg maken we een stop om wat meer eten in te slaan en hangmatten te lopen en dan gaan we naar een prachtig eiland. Omringd met zeesterren, een blauwe heldere zee, een wit strand en palmbomen. Klein eiland, je kan er zo om her  lopen, maar wat is dit prachtig zeg. Daar verblijven we een paar uur en hebben lunch en dan gaan we naar het laatste eiland. Een ander bounty eiland waar we gaan slapen en de volgende dag een halve dag verblijven voordat we terug gaan naar Carti en dan Panama City.
Het is de laatste avond en iedereen drinkt wat, er is een kampvuur, chocola en marshmallows en muziek. Een leuke avond om de trip mee af te sluiten.
De nacht en de ochtend zijn nat, en met bliksemschichten aan de horizon. Gelukkig als wij gaan is het opgeklaard. Een uur met de boot en dan nog 2,5 uur met de jeep naar Panama City. Wat een contrast!

1. Jeanne:
    30 juni 2017
    Hoi Mireille.
    Heel mooi daar, zo te lezen en te zien.
    Goed om te horen dat het allemaal goed is gegaan.
    Het is inderdaad een paradijsje.
    Prachtige foto's.
    Mooi die grote schelpen en de vis zag er ook wel heel erg lekker uit.
    ♡♡mam.
  2. Kerstin: