Last days

2 oktober 2016 - Barcelona, Spanje

Het is alweer zondag, mijn laatste hele dag in Barcelona. Wat gaat de tijd toch snel! Na een ontbijtje en een koffietje in het koffietentje om de hoek, besluiten we lopend richting het strand te gaan. Het weer is prima, beetje bewolkt met een heerlijk zonnetje. Prima wandelweer. We lopen richting het oude ziekenhuis Hospital de Sant Pau. Hospital de Sant PauWat een mooi gebouw met prachtige details aan de gevel en het dak. Het schijnt een toeristische trekpleister te zijn aan de mensenmassa binnen de hekken te zien.

Wij besluiten toch ondanks zijn mooie voorkomen om verder te lopen in de richting van Sagrada Familia. Dat doen we via de Av. Diagonal, die dwars door de stad loopt. Aan beide kanten van de Av. Diagonal zijn terrasjes en winkeltjes, bakkers en koffietentjes. De geuren van lekker eten komt ons tegemoet wanneer we er langs lopen.Av. Diagonal

In de verte duikt de Sagrada Familia al   op. Een indrukwekkend bouwwerk naar ontwerp van Gaudi. Wanneer we steeds dichterbij komen, zien we wat voor trekpleister de Sagrada is voor Barcelona. Honderden toeristen hebben zich hier verzameld, selfiesticks worden gehanteerd om de beste selfie te maken, muzikanten proberen wat geld bij te verdienen en kraampjes hun souvenirs te slijten. Dit is mijn tweede keer in Barcelona en de eerste keer dat ik er was, ben ik naar binnen geweest. Deze keer had ik dus niet zo'n behoefte om nog een keer in de rij te gaan staan en het van binnen te bekijken. Al moet ik toegeven dat het zeker de moeite waard is! We laten de grootste toeristenmassa achter ons en begeven ons weer op de Av. Diagonal.

Ondertussen hebben we besloten om helemaal naar het strand te lopen. Tijdens onze wandelingen komen we aardig wat mooie architectuur tegen, spaanse balkonnetjes, oude torens; het is dus zeker geen straf om op deze manier de stad te verkennen. Bij het strand aangekomen, gaan we op zoek naar een bike rental shop. Onderweg hadden we er al eentje gezien, maar was best prijzig voor het soort fiets dat je kon huren. We lopen verder en komen langs W4nted aan de Passeig de Colom. Een verhuurder gespecialiseerd in electrische steps, karretjes en fietsen, maar ook gewone fietsen verhuurt deze zaak. En voor een goede prijs. Na een kwartiertje wachten, komt de medewerker terug met de fietsen die gloednieuw zijn! Goede deal hebben we gesloten!

We beginnen onze fietstocht langs het Boulevardstrand. Helemaal geen vervelende route zo tussen de palmbomen! En na al het wandelen is het een welkome afwisseling van beweging. We volgen de kustlijn en rijden naar de buitenwijken. Nemen een pauze aan het strand en dan fietsen we weer verder om een leuk terrasje te vinden. We fietsen weer richting centrum en slaan willekeurige straten in. Rijden voorbij een paar terrasjes die er niet heel gezellig uitzien en dan horen we ergens muziek vandaan komen, Laten we eens kijken waar dat vandaan komt. Een heel goed besluit; er blijkt een foodfestival gaande te zijn: Palo Alto Market. Foodtrucks, fashion, muziek en kunst. We parkeren de fietsen, betalen €4,- entree en begeven ons tussen de voornamelijk Spaanse bezoekers.Palo Alto MarketDe locatie is prachtig; een tuin met gebouwen aan de zijkant volledig groen van de klimop en ander soort begroeiing. De foodtrucks hebben een ruime keus aan eten; Argentijns, Falafel, Spaanse lekkernijen, cupcakes, ijs en nog veel meer. In de gebouwen is een fashion markt en er wordt op een aantal plaatsen muziek gespeeld. Wat een leuk event! En super dat we dit zomaar zijn tegengekomen! We struinen wat rond, drinken wat biertjes en eten heerlijk. Dan is het alweer tijd om de fietsen weer terug te brengen.

We lopen vanaf de verhuurshop richting haven waar een kermis en markt aan de gang is en stuiten dan op een cafeetje waar het behoorlijk druk is met locals. Buiten is er live muziek, naar later blijkt van een Zweedse jongen die al 8,5 jaar in Barcelona woont. Hij nodigt ons uit om later naar het Hard Rock café te komen waar hij zal optreden. Por qué no? Dus na een aantal biertjes wandelen we weer verder richting het Hard Rock café. Overal is het levendig op straat. We hebben een erg leuke avond in het Hard Rock café en sluiten de avond af in Taverne, dezelfde kroeg als de eerste avond. Ook hier weer live muziek, maar deze keer meer toeristen. Maar dat mag de pret niet drukken. Uiteindelijk rollen we om 3 uur de kroeg uit op zoek naar een taxi. Wat een geweldige laatste dag!