A day at Playa Blanca

12 maart 2017 - Playa Blanca, Colombia

Ik ben al een aantal dagen in de stad, en ondanks dat het erg mooi is en veel te doen, wordt het tijd om even de stad te ontvluchten. Ik loop wat rond, ga richting de haven en daar wordt ik aangehouden door een tour mannetje. Natuurlijk fan van m'n mooie blonde haren en blauwe ogen, en hij zou wel een goede deal maken. Omdat ik op dat moment nog niet zeker weet, loop ik door en wordt weer aangehouden door iemand anders. Het afdingen gaat wel goed maar ook deze keer weet ik het niet zeker. Ik besluit dus terug te gaan naar m'n hostel en er nog eens goed over na te denken. Stom natuurlijk want het was een goede prijs en later op de dag, als ik terug loop staan ze er niet meer. Dus plan b, ik ga naar een tour winkeltje en fietsverhuur. In mijn gebrekkig spaans en haar gebrekkig engels heb ik de tour geboekt. Mañana 8 hora aqui. Bueno!
Ik ga sta dus vroeg op, heb m'n eerste ontbijtje in het hostel, wat niet heel veel voorstelt, maar het is eten en loop naar de fietsverhuur. Een meisje neemt me mee naar een ander boekingskantoortje en daar moet ik wachten. Uiteindelijk komen er nog drie Argentijnen, een stelletje en een vrouw alleen. We worden met z'n allen in de taxi gezet (een Atos!) En rijden naar de port. Daar moeten we nog tax betalen en dan moeten we wachten..... wachten... en nog een beetje wachten. Ondertussen proberen we een beetje te praten, maar aangezien de Argentijnen alleen maar spaans praten, en ik engels is het vooral handen en voeten werk. Maar soms krijg ik toch wel een groot deel mee van wat ze bedoelen. Maar wat gaat dat snel zeg! Groepen mensen worden ondertussen in de boten geladen terwijl wij nog steeds staan te wachten. Uiteindelijk mogen we dan eindelijk aan boord van de speedboot. Met de wind in de haren varen we zo'n 45 min naar Playa Blanca. Ook de tourguide praat vrijwel alleen maar spaans. Ik stap uit de boot bij Playa Blanca en ga met de Argentijnse vrouw op zoek naar een ligbedje. Pepe, een local heeft een broer die engels praat en dus gaan we met hem mee. Het is echt een warboel van mensen die je bedjes willen aansmeren zodra de boot stil ligt. Als we bij de broer van Pepe aan komen verteld hij mij dat de vrouw mij totaal niet begrijpt en ik haar niet haha. Maar toch huren we samen twee bedjes en een parasol en Pepe zal voor ons zorgen vandaag, prima. Ik moet nog even acclimatiseren en vooral wennen aan de verkopers, Azië kan erg zijn maar hier zijn ze net zo erg. Het water is prachtig blauw, wit zand, wat wind, heerlijk! Ook de temperatuur van het water valt niet tegen. Pepe haalt voor ons de lunch, een lokale specialiteit, pescado, arroz de coco y ensalat. Vis, met cocosrijst en salade. Best prima! De broer van Pepe heeft nog een verassing voor me omdat ie denkt dat ik me verveel terwijl ik heerlijk op m'n bedje log te genieten. Hij komt terug met een gekleurd glas met een heerlijke mocktail. Dat is toch lief van m! Het Argentijnse stelletje komt ok weer aan en we gaan met z'n vieren nog even zwemmen, wat gekke foto's maken en dan is het tijd om weer terug te gaan. Heerlijke dag om even uit de stad te zijn!

1. Jeroen:
    13 maart 2017