Dagje La Chorrera del indio

24 januari 2019 - Cali, Colombia

De laatste tijd schijnt de zon weer goed en is het erg warm in Cali. Ik weet het, in Nederland sneeuwt het en is het onder nul, een groot contrast dus. Maar goed, hier is het dus zonnig en zo'n dertig graden. Heerlijk, maar in een grote stad met al dat smog is het weleens fijn om even buiten Cali te zijn. Dus vandaag ben ik met de zus van een vriend op de scooter richting Panse en La Chorrera del Indio gereden.

Panse is een rivier net buiten Cali, waar velen Caleños in de weekend vertoeven, beetje wandelen en zwemmen, lekker eten; even de stad uit. Het is een klein uurtje met de scooter, maar als je met de auto gaat, kun je er nog weleens langer over doen. Het is een drukte van belang op de weg. Maar met de scooter hebben we het voordeel om tussen de auto's heen te glippen tijdens het wachten op het groene licht wat ons een voorsprong geeft. En dan, als je de stad uitrijdt, zit je op een berg en heb je een prachtig uitzicht over de stad, en recht voor je de bergen. Waarom ga ik niet vaker de stad uit? We komen aan bij de parkeerplaatsen om naar Panse te gaan, maar we besluiten om iets verder te gaan en te kijken of we met de scooter helemaal tot La Chorrera del Indio kunnen komen. We vragen het een paar keer en dan is het nog alleen maar een rechte weg, let wel kiezelweg, richting de waterval. Want daar zijn we naar op weg, naar de watervallen. Na ongeveer 15 minuten gehobbeld te hebben, met aan onze rechterhand de rivier, zijn we aangekomen bij de ingang. Het lijkt enigszins uitgestorven, maar we zijn op de juiste plek. We parkeren de scooter en betalen 8.000 Pesos pp, omgerekend zo'n €2,20 pp.

Vanaf de parkeerplaats kunnen we de waterval al zien. Iets dat ik niet had verwacht en beetje een tegenvaller was, ik had wel zin om een stukje te wandelen. Maar de man verteld ons dat er nog een waterval achter deze ligt, en dus kunnen we later toch een stukje wandelen. We nemen de trap naar beneden om bij de waterval te komen. Wat prachtig! De waterval is erg hoog en het water kettert naar beneden, zelfs nu dat het een droge periode is. Het water komt terecht in een poel met water dat dient als zwembad, voordat het weer verder zijn natuurlijke weg begaat. We proberen zo dichtbij de waterval te komen, maar zoals later blijkt zijn we een beetje te schijterig als we zien dat er mensen er helemaal onder staan. Dan gaan we op weg naar de andere, een beetje verscholen tussen de bomen, maar ook deze waterval is prachtig. Het water is er net zo koud, maar hier zijn we helemaal alleen. Ik kan me voorstellen hoe het hier is in de weekenden, helemaal vol. En dus genieten we extra van de omgeving, de vlinders die rondfladderen en de zon. En dan komen ook de anderen een kijkje nemen en is het gedaan met de rust. Maar aangezien de zon zich achter de bomen heeft verscholen, is het toch ook best wel koud geworden en dus gaan we terug naar de eerste waterval. Waar op dat moment nog meer Caleños heerlijk aan het genieten zijn. We blijven nog eventjes en dan is het tijd om weer op de scooter te stappen en richting huis te keren. Deze keer doen we er iets langer over omdat er meer verkeer op de weg is, maar na een tijdje sta ik weer voor mijn deur, veilig, gelukkig en voldaan van deze prachtige zonnige dag!

1. Wilson:
    24 januari 2019
    I dont have the option to translate to English or Spanish?
  2. Mieke jansen:
    24 januari 2019
    WoW mooi verslag weer mireille, mooie foto,s, hoe bevalt je beugel? Kun je wat zon deze kant opsturen, veel plezier nog daar en geniet ervan,
  3. Mireille van Broekhoven:
    24 januari 2019
    Pues, Wilson, si quieres leer, puedo traducir para ti. Que prefieres, Énglès o Español? Solamente este storia o todo? 🤣🤣
  4. Jeanne:
    24 januari 2019
    Mooie plek daar. Lekker om even buiten de stad te zijn als het zo warm is.
    Wij zouden hier wel willen dat het al wat warmer was. Lekker genieten van de mooie natuur daar. Groetjes mam.xx