El Pacifico

8 januari 2019 - Cali, Colombia

Het is tijd om Cali te verruilen voor de Pacifische kust. Yesid, de vriend van mijn huisgenootje Alexa heeft een tourorganisatie en hij heeft deze trip georganiseerd. We gaan naar de Pacifische kust en hebben twee dagen een festival op het strand. We zijn met z'n vieren, Alexa, mijn huisgenootje, en twee Zwitse meisjes, Laura en Lisianne en ik. Dan zijn er de artiesten die met onze groep mee gaan en nog wat lokalen.

We vertrekken om half 5 in de ochtend op zaterdag richting het verzamelpunt. Daar zouden we om 5 uur vertrekken, maar dat wordt natuurlijk een Colombiaans half uurtje later. In de bus kunnen we nog een beetje slapen en dan stoppen we om te ontbijten. Na het ontbijt nog zo'n anderhalf uur in de bus voordat we aankomen in Buenaventura. Een grote havenstad en niet heel erg mooi, maar ik heb er niet zoveel van gezien, aangezien we er alleen maar door heen hebben gereden. We gaan richting de haven waar het een drukte van belang is. Het is namelijk op de maandag een feestdag en sowieso zijn er nog velen lokalen vrij vanwege de feestdagen daarvoor. Mensen vanuit de stad willen die ook een paar dagen ontvluchten en gaan dus richting de kust. Het duurt even voordat we de boottickets hebben en als we dan richting de dock gaan, moeten we ook daar een tijdje wachten. Het gaat ongeveer een uurtje duren met de boot om aan te komen in Juanchaco. Een plaatsje aan het strand, met zwart zand, en gekleurde huisjes en barretjes. We lopen een klein stukje en gaan dan met het plaatselijke transport naar Ladrilleros. Het plaatselijke transport lijkt op een chivabus maar dan met een tractor ervoor. En dan rijden er nog motortaxi's en tuktuks. Na ongeveer 15 minuten zijn we aangekomen bij het hotel met zwembad. We checken in en dan gaan we richting het strand. Het strand is erg vol, aangezien het vloed is, en hierdoor maar een klein stukje over is met zand. Dus alle mensen zitten op elkaar gepakt. We nemen wat foto's en besluiten dan om toch maar naar het zwembad te gaan.

Na wat uurtjes aan het zwembad gaan we eten en omkleden en dan gaan we met een minivan richting Juanchaco, waar het festival plaatsvind. Als we aankomen zijn de artiesten die bij ons in de bus aan het optreden. Dancehall rap met dancehall dans. Ik weet dat ik met mijn billen kan schudden, maar als je dat ziet, dan is het er niets bij. Leuk om te zien. Daarna wordt er plaats gemaakt voor een plaatselijke band. Een avondje dansen met de blote voetjes in het zand, heerlijk. Daarna nog naar de plaatselijke discotheek waar een goede mix aan salsa, bachata, merengue en reaggeton werd gespeeld.

De volgende dag staan we op tijd op om te ontbijten en dan gaan we richting het strand. We lopen een heel stuk over het strand La Barra en dan kunnen we heerlijk genieten van de dag. Om drie uur gaan we met de boot door de mangroves en dan lopen we door het dorpje naar huis. We droppen onze spullen en gaan richting de souvenirwinkeltjes, aangezien hier het net een stukje goedkoper is dan in Cali. Ik scoor twee paar oorbellen. Hierna is het tijd om te douchen en te eten en dan gaan we in de tuktuk naar Juanchaco. Het is wat rustiger op het festival dan de eerste dag, maar zodra de muziek verandert in dancehall en reaggeton, barst het los. Aangezien we een stuk of 4 professionele dansen hebben, wordt er aardig wat gedanst en ook wij proberen hen bij te houden. Een hele goede sfeer zit erin. Daarna gaan we weer richting de plaatselijke discotheek, waar het wel iets rustiger is dan de dag van te voren. Maar ook weer een topavond.

De volgende ochtend is het alweer tijd om onze spullen te pakken, die wel een was kunnen gebruiken, aangezien het er super vochtig en warm is.  We nemen weer een tuktuk en dan de boot en de bus staat in Buenaventura op ons te wachten. Wat een heerlijk weekendje was dit, even weg uit de grote stad en heerlijk aan zee. in april wordt er weer zoiets georganiseerd dus gaan we waarschijnlijk weer.

1. Jeanne Gabriels.:
    8 januari 2019
    Wat gezellige dagen weer geweest voor jullie fijn om te lezen.
    Het ga je goed Mireille.
    GROETJES.