Amazone

20 mei 2017 - Cuyabeno Wildlife Preserve, Ecuador

De laatste dag in Baños bezoeken we een mega waterval, Diablo. Prachtig om te zien en voor te horen hoeveel kracht er in water zit. En dan is het wachten op de bus. De eerste bus brengt ons weer terug naar Ambato en daar stappen we op de nachtbus die ons naar Largo Gio brengt dichtbij de grens met Colombia. De nachtbus is deze keer niet erg prettig qua slapen, ik doe geen oog dicht. Dus een beetje groggy stappen we uit en dan gaan we met onze nieuwe Nederlandse vrienden die ook de tour gaan doen naar de taxi om naar het meetingpoint te komen. Daar krijgen we de gelegenheid om even te relaxen in een hangmatje en daar kan ik nog wel even een beetje slapen. Om 8u wordt er ontbijt geserveerd en dan vertrekken we in een volgende bus, een gele schoolbus, richting Amazone. De omgeving is prachtig en weer totaal anders dan in Baños of de kust. Wat heuvelachtig en anders groen. We rijden door een aantal kleine dorpjes en uiteindelijk na 2 uur zijn we aangekomen bij de rivier. Voordat we de boot in gaan met de gids krijgen we nog lunch geserveerd en dan gaan we op weg. Dit duurt ook ongeveer 2 uur. Maar we hebben het geluk om meteen veel dieren te spotten. Drie soorten apen, Monsaki, red howler en de monniksaap.  Ook een Luiaard ligt lekker in de boom en een Anaconda.  Wauw, prachtig!
Aangekomen bij de lodge hebben we een uurtje niets en dan gaan we weer met de boot richting een meer om te zwemmen en de zonsondergang te zien. Na het avondeten gaat de gids Darwin ons voorzien van een tatoeage die gemaakt is met het sap van een fruitsoort. Het zou een week moeten blijven zitten. Helaas is het de volgende dag al half eraf.
Dag 2. We gaan naar het ontbijt met onze rubberlaarzen richting de jungle. Daar lopen we voor een uurtje of 2 en gaan dan weer terug. Onderweg in de boot zien we nog apen en wat soorten vogels. In de jungle zelf wat vogels, spinnen, een pad en een baby Kaaiman.  We gaan weer met de boot terug en lunch staat al te wachten op.ons. Na de lunch hebben we een aantal uurtjes vrije tijd en dan wordt het weer tijd voor zonsondergang zwemmen en kaaimannen spotten deze keer. Als we in de boot zitten en aapjes zien, zie ik ook iets in het water en maak het grapje dat dat de dolfijnen zijn. Maar wat blijkt het zijn ze echt.  Er zijn hier twee soorten dolfijnen, roze en grijze. Dit is de roze variant al lijken ze mij de grijze.  Maar super mooi om te zien. We gaan ze een heel stuk achterna, maar uiteindelijk nemen we afscheid en gaan naar het meer om te zwemmen.
Als het donker is gaan we op zoek naar de kaaimannen maar vinden in het begin alleen maar slangetjes. We varen door bomen die half onder water staan maar door de weerspiegeling van de zaklampen geeft het een heel raar beeld. Alsof je door het bovenste gedeelte van de bomen/bos vaart. Heel vreemd. De sterrenhemel laat zich zien en dit is werkelijk prachtig, vanwege het weinige licht kun je de sterren veel beter zien. Op de terugweg zien we dan toch eindelijk een Kaaiman en een kwartier te laat zitten we aan het avondeten.
Dag 3: we staan op met regen, de andere dag heeft het hele dag niet geregend en nu regent het dus voor twee dagen lijkt het. We gaan vandaag maar een community, een stam die leeft in het midden van de Amazone. We gaan eerst cassave brood maken en daarna langs een Sjamaan, een medicijn man van een stam.  We varen zo'n anderhalf uur door de regen door een prachtig omgeving maar weinig dieren vanwege de nattigheid, naar het eerste dorp. Daar worden we ontvangen door een lokale vrouw doe ons leert om brood te maken. Eerst uit de 'tuin' hakken we de cassave, vervolgens wordt die schoongemaakt geraspt en uitgewrongen om vervolgens gezeefd te worden om er meel van te maken. Op een echt vuurtje wordt het brood gebakken. Zonder extra toevoegingen en het smaakt heerlijk. In het dorp lopen een aantal kippen rond en we besluiten met de groep een kip te kopen. Dus op kippenjacht . Dat is nog best lastig en na een half uur in de regen achter de kip aan te hebben gelopen en gerend te hebben, pakt een lokale vrouw binnen twee minuten de kip. Oke, echte stadsmensen zijn we dus.
We lopen nog langs de school waar de kinderen in de modder aan het voetballen zijn en van top tot teen onder de modder zitten. Darwin bemachtigd nog een stuk apen vlees, het smaakt een beetje naar beefjerky maar het idee dat je een aap aan het eten bent is toch wel heel raar.
We stappen weer in de boot en varen naar een ander dorp voor een bezoek aan de Sjamaan. Dit is een man die als medicijnman wordt gezien. De opleiding duurt 3 jaar en er wordt van ze verwacht een of ander drankje te drinken die je in contact brengt met de spirit. Maar dit drankje maakt je heel ziek en alleen de echte sterkste blijven over en worden medicijnman. Wij worden eerst beschilderd met rood afkomstig uit een vrucht. Goedkope schmink dus, misschien moeten we zo'n boom in Brabant hebben tijdens carnaval. Dan begint de sjamaan met een reinigingsritueel en vervolgens kun je hem om hulp vragen. Micheal, de Australiër, heeft last van zijn knie en wordt daar voor behandeld met een stekelige tak. Hopelijk helpt het!
We gaan terug naar het kamp en dan na het eten mogen we onze kip bereiden. Er is eerst discussie over de nek, moet die er nu wel af of niet en dan neem ik het mes in handen om eerst de kippendijen eraf te breken en de vleugels. Ik moet zeggen dat het best wel leuk was om te doen. En na een uur in de oven hebben we een heerlijke avondsnack. De biertjes gaan er goed in en er wordt zelfs nog gedanst.
De volgende ochtend sla ik het vogel kijken over aangezien ik om half drie ging slapen en anders om half zes weer op moest.  En dan is het tijd om afscheid te nemen van een mooi avontuur en leuke mensen. En maken we ons op voor een twee uur durende bootreis, twee uur durende busrit naar het station. Dan 7 uur naar Quito en daarna nog 8 uur richting Manta.

1. Annie Hekker:
    20 mei 2017
    Wat prachtig allemaal om jaloers van te worden. Wij zitten nu in Kroatië bij Split in de buurt is ook prachtig maar lang niet zo bijzonder dan wat jullie meemaken. Lotte en Mariëlle nog veel plezier en ik zie uit naar jullie volgende avontuur. Liefs Annie
  2. Jeanne:
    21 mei 2017
    Wat een mooie ervaring weer.
    Zo leuk om op deze manier toch een beetje mee te reizen.
    Nog een paar leuke dagen samen voor dat Lotte weer terug gaat.
    Groetjes mam. ♡♡
  3. Vorstenbosch Martin:
    22 mei 2017
    Weer een heel mooi verhaal. Geniet er van samen met Lotte.
    Groetjes Martin en Lianne