Eerste week El Valle, El Chocó

23 juli 2019 - El Valle, Colombia

Op zaterdagochtend stap ik samen met Evelyn de bus in richting Buenaventura. Evelyn gaat richting de toeristische haven en ik stap uit bij de haven waarvan alle cargoboten vertrekken. Het is er een stuk drukker in het kleine kantoortje dan in april. Rond 13 uur mogen we de boot op en ik heb mijn bed op de 'begane grond' in een kamer met 12 bedden. Ik ga eigenlijk al bijna meteen gebruik maken van mijn bed want de mareol (reistabletje) maakt me slaperig en ik heb gemerkt dat als ik lig met m'n ogen dicht ik bijna niet zeeziek wordt. Rond half zes wordt het diner geserveerd en als ik terug loop naar m'n bed, heb ik het genoegen om walvissen te zien. Wat een prachtige grote beesten zijn dat!
Ongeveer 12 uur later is het tijd voor koffie en om een uurtje of 9 in de ochtend ga ik kijken of er nog ontbijt is. Ik heb geluk en krijg nog wat scrambled egg met een gekookte aardappel. En om 10 uur komt de boot aan in Buenaventura. Op de kade zijn er 5 anderen die ook naar El Valle moeten en dus delen we de tuktuk, drie aan drie. Elias staat me in het park op te wachten en we lopen richting het huis dat ik ga huren voor de komende maand. De warmte en luchtvochtigheid is goed te voelen. Het huisje staat dichtbij het begin van het strand Almejal en niet te ver van het dorpje. Ideaal dus. Het is een groot houten huis dat aan de buitenkant wel een likje verf kan gebruiken maar vanbinnen ziet het er niet onaardig uit. Behalve dan dat er helemaal niets in de keuken staat. Oké, dat moet dus wel geregeld worden. Ik kies mijn kamer op de eerste verdieping en dan is het tijd om wat boodschappen te halen. Onderweg kom ik al wat bekenden tegen, aangezien het hier niet zo groot is. Eenmaal terug gekomen in het huisje is het al donker en ik ben best wel moe, ondanks dat ik bijna de hele reis heb geslapen. Dus ik besluit vroeg naar bed te gaan, morgen weer een dag.
De eerste nacht heb ik heerlijk geslapen, maar in de nacht is de stroom uitgevallen en aangezien ik toch geen keuken heb, is het wachten tot het droog is om richting het dorpje te lopen. Gelukkig wordt er aan me gedacht en Kike brengt me een thermosfles met koffie. Hij verteld dat er feest is in het centrum en iets speciaals op de rivier. Dus in de middag gaan we samen kijken. We stoppen om een tante van hem op te halen en gaan dan op zoek naar een boot. Een eindje rivieropwaarts staat er op drie boten gebouwd bouwwerk van bloemen en vuurwerk en daarnaast ook een beeld van Maria. De boten gaan straks richting het dorp en daar wordt Maria binnengehaald. Op het water zijn ook andere boten en die varen rond om de andere boten met emmers water nat te gooien. Helaas zijn wij uitgerust met maar één klein emmertje dus krijgen we vaak een emmer over ons heen, maar dat mag de pret niet drukken. Het hele spektakel duurt een uurtje of anderhalf en dan staan we weer op het droge. We volgen de menigte onder begeleiding van muziek door het dorp, genaamd Bunde (Boende). En dan gaat feestje in het centrum nog even door.
Ondertussen heb ik wat keukengerei maar het volgende probleem dient zich aan, geen water. Buiten aan de voorkant van het huis is er een kraan die het wel doet, maar binnen dus niet. Dus een dag of twee is het op de ouderwetse manier douchen, met emmers, de toilet doorspoelen en afwassen. Na twee dagen komt de eigenaar en maakt de leiding om vervolgens naar twee dagen weer zonder water te zitten.
Maar goed, ik vermaak me prima op het strand, een wandelingetje naar het andere strand, boodschapjes doen, op zoek naar werkende WiFi. De dagen vliegen om
Op vrijdag vertrek ik met Kike en twee toeristen richting El Tigre. El Tigre is een strand met twee watervallen en een soort van huisje dat van de familie van Kike is. Dit is ook wel één van de meest bezochte stranden die als tour wordt aangeboden. Wij vertrekken te voet langs de kust. Als eerste over het strand, vervolgens een stuk jungle om vervolgens over de rotsen te klimmen langs het water. De tocht is zeer afwisselend en soms best uitdagend. Het is zo'n drieënhalf uur wandelen en dan kom je aan bij El Tigre. Onderweg kom je bij Playa Larga met twee watervallen. Al met al een hele leuke tour. Aangekomen bij El Tigre lijkt het of het halve dorp ook het idee had ook te komen. We installeren onze spullen en gaan richting de natuurlijke waterbronnen/zwembaden. Eerst via een trap en daarna is het over de rotsen langs en door het water klauteren. Het is heerlijk om een duik in het verfrissende water te nemen en af te koelen na onze wandeling. Dan is het tijd voor de lunch, El Nativo heeft een heerlijke vis bereid met rijst en een salade. En dat is het wachten totdat iedereen is vertrokken en het strand van ons alleen is. Helaas begint het dan ook een beetje te regenen, maar het waait gelukkig snel over. We koken ons avondeten, eten met uitzicht op de zee en walvissen en drinken een Viche (biche) en kruipen dan en onze hangmatten. Na een onrustige nacht, toch wel weer even wennen om in een hangmat te slapen en de nieuwe geluiden, worden we wakker met uitzicht op zee. Prachtig! Tijd voor een bakkie koffie en een ontbijtje, alvorens we gaan vissen. Op het strand verzamelen we krabbetjes om als aas te gebruiken. We klauteren over de rotsen om een goede plek te vinden om te vissen en dan is het wachten totdat ze bijten. En ik heb geluk, want ik vang de eerste! Na een tijdje heb ik ook geleerd om de krab uit zijn huisje te halen en aan de haak te bevestigen; nog even en ik ben een volleerd visser, haha.

Tijd voor de lunch nu we onze vis hebben gevangen. Ondertussen is er een klein groepje toeristen aangekomen die ook van het strand, de watervallen en de natuurlijke piscinina's genieten. In de avond maken we een kampvuurtje en drinken een Viche met cocosmelk onder een hemel vol sterren, wat prachtig! De volgende ochtend, en gelukkig heb ik beter geslapen deze nacht, is het tijd om te wachten op een boot die ons terug naar het dorpje neemt Maar we zijn er niet zeker van of er een boot gaan komen. En telefoonsignaal is er niet. Dus wachten we en uiteindelijk arriveren er zelfs drie boten. Gelukkig maar, want ik heb geen zin om terug te wandelen. Echter toen ik in de boot stapte, dacht ik daar anders over. De zee was erg wild en de boot klapt vaak terug op het water, hopelijk arriveren we snel op onze eindbestemming!

Eenmaal terug in mijn huis, is er weer geen water. Gelukkig doet de kraan voor het huisje het en heb ik een grote emmer om zo in ieder geval de wc door te kunnen spoelen. De eigenaar van het huis is al een aantal keren gebeld, maar tot op de dag van vandaag nog geen gehoor, dus nog altijd zonder water. Gelukkig is er aan het strand een soort van douche waar ik dus straks maar gebruik van ga maken. Maar al met al is het hier heerlijk vertoeven, lekker relaxt.

1. Jeanne:
    23 juli 2019
    Wat heb je alweer veel meegemaakt in die paar dagen dat je weg bent uit CALI. Leuk om het zo weer te lezen.
    Hoop dat het gauw in orde komt met je huisje. 😎❤️
  2. Mireille van Broekhoven:
    Hey Jeanne,
    Iedere dag is wel weer anders idd. Voor nu werkt het water weer even, laten we hopen dat t zo blijft! Hoe is het met jou?
  3. Dorien Huinink:
    25 juli 2019
    Wat n prachtige natuur, ik hoopte wat foto's te zien van de walvissen, dat lijkt me zo super om te zien. Nog een fijne tijd in jouw huisje.
  4. Mireille van Broekhoven:
    Hey Dorien,
    Gisteren op het water walvissen gezien, alleen is het super lastig een goede foto te maken. Hopelijk de volgende keer als ze springen.