Cartagena

27 april 2017 - La Boquilla, Colombia

Vandaag heb ik een andere kant van Cartagena gezien. Ik ben al een paar dagen op t strand bij Alex, Boquilla strand. Daarvoor ben ik in Getsemani en Centro Historico geweest en ook nog in Española verbleven bij het gastgezin. Maar dit zijn veelal plaatsen met veel toeristen. We zijn vandaag naar de markt geweest en naar de winkelstraat voor de locals. Aangezien ik daar de enige gringa was, kreeg ik wel wat blikken. Niet vervelend maar mensen kijken. In het toeristische gedeelte en in de rest van Colombia hoor je dan vaak, gringa, gringo, mona en andere gezegden voor buitenlanders. Niet vervelend bedoeld, zeggen ze, maar soms is het wel vervelend. In Nederland zou dit discriminatie zijn namelijk. Verschil van cultuur.
Op de markt vind ik het erg Aziatisch aan doen. Veel eten, vis en vlees wordt voor je neus klaar gemaakt voor verkoop en voor gebruik. Maar ook veelal alles wat je nodig hebt kun je er krijgen. Een leuke ervaring om het leven van de locals mee te krijgen. Maar hierdoor zie je ook veel armoede, ook in het toeristische gedeelte, maar ook hier. Dan is het soms best lastig om daar als toerist rond te lopen, aangezien je genoeg geld hebt om hier te komen. Sommige daklozen proberen wat geld te maken door kauwgom te verkopen, of door ruiten te wassen voor het stoplicht. Anderen bedelen alleen maar, en dan is het minder om zomaar geld te geven. Geeft het reizen altijd een dubbel gevoel.