Parc Tayrona (nl-engels)

6 april 2017 - Parque Nacional Natural Tayrona, Colombia

Naar het ontbijt pakken we een taxi naar de busstop om richting het nationaal park Tayrona te gaan. Er staat al een bus te wachten maar we weten niet zeker of het de goede bus is. Ja, bij navraag blijkt het de goede te zijn. Het is een oude lokale bus, met locals met handenvol spullen, en een handjevol toeristen. We nemen plaats en hopen maar dat we zien waar we eruit moeten. Aangezien ze geen luxe bushalte aanduiding of stopknopjes hebben. De rit begint in het centrum van Santa Marta en is druk. Scooters, auto's, taxis, alles wil voorrang ookal heeft het geen voorrang. Dan rijden we de stad uit en zie je de omgeving veranderen. Mooie bergen, groene heuvels. Prachtig! Na een tijdje roept de man aan wie we betalen, Parc Tayrona. Nee, hier kennen ze geen ov chipkaart! We zijn er. Nu nog in de rij om entree te betalen. En dat duurt lang, colombiaanse stijl denk ik. Gelukkig is ons van tevoren verteld dat we ons paspoort mee moesten nemen, dus we konden gelukkig na betaling en registratie naar binnen. Omdat het naar het startpunt van de hike zo'n uurtje lopen is, pakken we een taxi en beginnen daarna aan onze hiken trail. Mooie natuur, palmbomen, mooie uitzichten over de jungle en op een punt ook over de zee. Na nog een tijdje hiken komen we aan bij het strand. Wauw! Blauw water, wit zand. Eerst maar even lunchen om daarna even een verfrissende duik te nemen. Valt niet mee om in de hitte te hiken. Na een goede lunch, nemen we een verfrissende duik en komen tot de conclusie dat dit niet la Piscina is, waar het veiliger zwemmen is. Maar dit strand is zo prachtig en er zwemmen mensen dus het zal ook wel goed zijn. Na een tijdje besluiten we toch een strand verder te gaan om te zien of daar la Piscina is. En ja, na nog zo'n 5 minuten lopen door een prachtig veld met palmbomen komen we aan bij la Piscina. Omdat het vorige strand zo mooi was, valt deze een beetje tegen. Maar het uitzicht is wel super. Na wat foto's besluiten we aan de hike terug te beginnen. Onderweg hebben we het geluk aapjes te zien. Blijft leuk! Als we bij het beginpunt komen staat de taxi alweer klaar en wanneer we bij de entrance van het park aankomen staat daar ook alweer een bus. Het is een beetje passen en meten maar we passen erin. De deur staat open en wij mogen plaats nemen op het trapje bij de deur. Eigenlijk best wel verfrissend met de wind. Omdat mijn tas in de weg zit, is er een aardige Australian die hem wel voor me bij wil houden, chill! Na ongeveer een drie kwartier rijden zijn we in het centrum en dan gaan we op zoek naar een taxi. Het grappige is dat ze de straat en het hostel niet kennen dus met mijn navigatie skills heb ik hem de weg gewezen. En dan is het tijd voor een welverdiend biertje!

We went by taxi to the local bus to get to Tayrona parc. Is this the right one? Yes it is. There are a lot of people, most of them locals with lots of stuff with them. First we have to get out of the city through heavy traffic and everyone who is driving something thinks he can go first but when we leave the city it is way better. The view is green, mountains, trees and palmtrees. After a 45 min drive we arrive at the entrance and we have to stand in line. I don't know what takes so long, but we have to wait a long time. It is just paying and register, so don't know why it has to take this long. But we made it. We decide to take a taxi from the entrance to the beginning of the walk, otherwise it would have been 1 hrs more. It is beautiful, the jungle, the palmtrees, the nature, the view! After 1,5 hrs we are at the beach! Wow! This is amazing! First lunch before swimming.
After the swim we go up to the next beach and after that we began our hike back to the entrance. We are lucky enough to see monkeys when we go down. Nice! When we are at the beginning point there is a taxi waiting and when we reached the entrance the bus is there. Wow, great timing.
The bus drops us off at the centre and we take a taxi, who I navigated through the city, because he didn't know where the hostel was and finally we are back at the hostel, and we deserve a beer!