Na vier weken Nederland weer op reis

4 juli 2018 - San José, Costa Rica

Na mijn tijd in Cali was het tijd om eerst even het strand op te zoeken. Ik had bedacht om naar de Dominicaanse Republiek te gaan, omdat de vluchten redelijk goedkoop waren. Dus ik heb een hostel geboekt en vloog richting zon, zee en strand. Maar helaas was dit niet zo goed bevallen. Opdringerige mannen, een hostel dat niet al te best was en weinig leuke mensen verbleven en op het strand alleen maar resorts, waardoor het moeilijk was om even snel wat te eten wanneer ik op het strand was. Dus ik had besloten om mijn vliegticket te wijzigen en eerder naar Nederland te gaan. Dus in plaats van drie weken ben ik vier weken in Nederland geweest.

Het was erg leuk om iedereen weer te zien, familie, vrienden en collega's. En wat heb ik een geluk gehad met het weer! Het kan ook weleens anders zijn in Nederland, maar bijna vier weken zon gehad! Het was ook wel weer even wennen aan het Nederlandse. Zelfs de met de trein vond ik een groter avontuur dan mijn hele reis bij elkaar. Aangezien het allemaal niet erg bijster goed staat aangegeven, het verschrikkelijk duur is en onoverzichtelijk als je het aan mij vraagt. Maar goed, ik heb het overleefd, haha. In de eerste twee weken heb ik meer gewerkt dan voor heen toen ik op reis was, dus dat waren wel lekkere uurtjes. Verder weer genoten van alle Nederlandse lekkernijen, lekker uit eten geweest met familie en vrienden, een heerlijke bbq gehad, dagje strand, en ook nog even Hapstap meegepakt. Dus het was een leuke tijd, maar ik was toch wel weer blij dat ik het vliegtuig in kon stappen.

Deze keer zou het vliegtuig me via Düsseldorf naar de Dominicaanse Republiek brengen om vervolgens richting Panama te gaan. Dit vanwege dat ik nog steeds contact had met de Panamese jongen en we wilden uitzoeken hoe het er nu precies voorstaat. Het liep helaas allemaal net even anders dan ik had gedacht en we hebben besloten om nog wat tijd apart te zijn en contact te houden en dan over een tijdje kijken hoe het contact en de gevoelens voor elkaar zijn. Dus ik ben weg gegaan uit Bocas en ben eerst naar Boquete vertrokken. Een plek in Panama waar ik nog niet eerder was geweest. Dit plaatsje ligt in de bergen en is prachtig. Je kunt er erg genieten van wandelingen maken in de prachtige natuur, een vulkaan beklimmen en hotsprings bezoeken. Ik heb gekozen om van het mooie uitzicht en de jungle te genieten door middel van een paardrijrit. Een Amerikaanse man die daar al jaren woont (hij is overigens niet de enige Amerikaan die in dit gebied woont, er zijn er velen) komt me ophalen en hij heeft al een paard voor me klaar gezet. De man kan goed kletsen en ik hoef weinig te zeggen, danwel alleen maar ja te knikken. Maar het is niet op een vervelende manier. We rijden naar de ranch waar de paarden staan, hij heeft er 32 verteld ie me. Het paard dat ie opgezadeld heeft voor mij, blijkt toch een beetje te eigenwijs te zijn en ik mag gelukkig een ander paard berijden. Dit gaf een beter gevoel, het was dan ook wel weer lang geleden dat ik op een paard had gezeten. We nemen eerst de weg, waarbij je een heel mooi uitzicht hebt over het hele gebied en dan gaan we de jungle in. Helaas hebben we geen dieren gezien, waarschijnlijk omdat de Amerikaan nog steeds zijn verhaal aan het vertellen is. Maar goed, het is er niet minder om om te genieten. Terug in het hostel maak ik plannen voor de dagen die komen.

Ik vertrek met de shuttle richting Costa Rica, Puerto Viejo. Een plaatsje aan het strand. Ik kies hetzelfde hostel uit waar ik de vorige keer met Rahel heb gezeten en boek voor een week. Ik dacht dat een weekje strand me wel goed zou doen. Maar na de situatie in Panama was ik niet echt in de mood om veel nieuwe mensen te leren kennen, dus heb ik veel gelezen en op mezelf geweest. Totdat ik op straat Laura tegen kwam, een Nederlands meisje die ik op Bocas had leren kennen. Met haar ben ik even een koffietje gaan doen en daarna kreeg ik een flyer in mijn handen gedrukt voor een salsales in de Hotrocks. Nou, waarom ga ik daar nou geen kijkje nemen, dacht ik bij mezelf. Ik kan natuurlijk al lang dansen, maar het is altijd een leuke manier om mensen te leren kennen. Dus die middag ga ik naar Hotrocks en leer daar twee leuke meiden kennen. Zo zie je maar dat salsa altijd leuke contacten oplevert. De volgende dag ga ik met de twee meiden en een Italiaan richting Manzanillo, strand en jungle. Het heeft veel geregend de laatste dagen dus het jungle stuk is modderig en we moeten uitkijken dat we niet vast komen te zitten of uitglijden. Maar de natuur is prachtig en de stranden, hoe verder je van alle drukte bent, mooier. Helaas zit het weer niet mee, want na een tijdje begint het te regenen en besluiten we terug te gaan. We komen eerst nog een brassband tegen met lokalen die gezellig mee staan te dansen. Heerlijk om te horen en te zien. We besluiten de dag met koffie en iets lekkers.

En dan is het weer eens zover, mijn plannen wijzigen. In plaats van een week te blijven vertrek ik dinsdag samen met een van de meiden richting San José om donderdag weer verder te reizen richting Guanacaste. Gelukkig kreeg ik mijn geld terug voor de nachten die ik al had betaald en dus gaan we met de bus richting de hoofdstad. We hadden een hostel geboekt, maar bij aankomst viel het ons beiden tegen. En aangezien we zagen dat de private rooms nog beschikbaar waren vroegen we of we onze dorm in konden ruilen voor een private. Maar helaas verwachten ze daar nog gasten in diezelfde avond. Maar als we graag een private willen dan wist de eigenaar nog wel een plekje. En dus gaan we kijken met hem en zo belanden we in een hotel om de hoek. We kregen netjes ons geld terug van het hostel. We betalen nu iets meer, maar aangezien we de komende nachten in Guanacaste bij een vriendin van mijn reismaatje slapen, hoeven we waarschijnlijk niets tot weinig te betalen. Dus dat heft elkaar weer goed op. We gaan ongeveer 5 dagen daar verblijven en dan moet ik plannen maken voor de komende tijd.

1. Jeanne Gabriels.:
    5 juli 2018
    Weer een mooi verhaal Mireille fijn dat je niet alleen bent.
    Veel plezier en het ga je goed.