El Valle, El Chocó

15 mei 2019 - El Valle, Colombia

Tijd om eens wat meer van de Pacifische kust te ontdekken. Iets verder naar het noorden in de deelstaat El Chocó liggen prachtige stranden en natuurgebieden. Met eerst nog een tussenstop in Ladrilleros vertrek ik vanuit daar naar Buenaventura om vanuit daar met een barco, een vrachtschip, richting het noorden te varen. Het schip is niet super groot en voorop wordt het volgeladen met allerlei soorten ladingen dat naar Bahia Solano moet worden gebracht. Bahia Solano is de regio in de deelstaat el Chocó. Als je gaat zoeken op hoe je er moet komen als toerist, is er niet superveel te vinden. Maar er zijn drie manieren om hier te geraken:

de Barco (vrachtschip), ongeveer 18-24 uur reistijd. Inbegrepen: bed en eten.
Lancha rapida (een speedboot), ongeveer 6-7 uur. Inbegrepen: een harde kont van het bonken op de golven.
Of vliegen vanuit Medellin, zo'n 50 minuten in een klein vliegtuigje.

Wanneer het schip is volgeladen mogen de passagiers aan boord. De grote tassen gaan onderin en de kleine tassen mogen we bij ons houden. Het achterste gedeelte van het schip bestaat uit twee verdiepingen. Beneden bevind zich de keuken en de motor en nog wat opslagplaats en boven bevindt zich de stuurhut voor de kapitein, een kamertje met drie bedden en een kamer met 21 bedden. De stapelbedden beginnen met eentje op de grond en dan eentje in het midden en eentje bovenin. Er is geen ruimte om rechtop te zitten en je moet je jezelf als ware naar binnen schuiven. Van de 24 bedden zijn er zo'n 10 bezet en dat vind ik best prima. Want waar moeten 24 mensen heen op dit kleine stukje? Ik moet me dus een beetje aanpassen aan mijn nieuwe omgeving omdat ik iets anders in gedachten had dan dit. We varen uit en nemen plaats op het bankje voor de kapiteinshut en genieten van het zonnetje en het uitzicht. Net voor het eten krijg ik een misselijkheidsaanval en even ben ik bang dat ik de rest van de reis kotsend over de reling hang. Gauw maar een reistabletje en wat te eten, ja dan heb ik toch in ieder geval iets om uit te kotsen, nietwaar? Het eten is prima en gaat er goed in en daarna besluit ik dat ik maar even ga liggen. Voordat ik het weet val ik in slaap en wordt rond 3 uur wakker. Helpt toch best goed zo'n reistabletje. Ik draai me nog een keer om en wordt dan om 6 uur wakker gemaakt voor een bakkie koffie. Nou, niet slecht, zo'n 12 uur heb ik geslapen. Hopelijk zijn we er bijna. Na ongeveer een uurtje krijgen we ontbijt en dan rond een uur of 10 hebben we de haven van Bahia Solano in zicht. De reis heeft in totaal zo'n 20 uur geduurd. In de haven staat de taxi al te wachten en ga ik op weg naar El Valle. Zo'n 45 minuten. De weg begint goed, geasfalteerd met prachtig uitzicht over de groene omgeving. Maar gaat op de helft over op een onverharde weg met veel gaten en stenen. Gelukkig is het laatste stuk weer verhard en komen we aan in het dorp. Ik heb geen hostel geboekt en dus daar eerst maar naar op zoek. Het blijkt dus dat er veel meer hostels en hotels te vinden zijn dan er op internet staan. Het hostel ligt aan het strand, Playa Almejal en is vrij nieuw. Achter het hostel gaat het strand over in de jungle, wat prachtig! Hier kan ik wel een weekje vertoeven!

Iedere dag een wandelingetje naar het dorpje voor wat boodschappen, waar de bevolking super vriendelijk is. Langs het water de surfers bekijken, zwemmen, een avondje dansen, viche (spreekt uit: biche, drankje van de Pacific) drinken en heerlijk een kleurtje opdoen.

Terug ga ik weer met de barco en deze keer duurt de trip maar liefst 24 uur. We varen weg en de zee is al best wild, dus ik neem mijn reistabletje en ga maar in mijn bed liggen. Wat heb ik gedaan op deze trip? Geslapen en gegeten, meer niet. Ik kom om 15u in Buenaventura aan, net op tijd om nog de boot te pakken richting Ladrilleros om daar nog een paar laatste dagen strand te hebben voordat ik weer terug naar Cali ga.

1. Jet Aerts:
    15 mei 2019
    Mireille,
    Klinkt weer super! Ik geniet mee van je verhalen.
    Blijf ze sturen.....
    En blijf vooral die leuke dingen doen
    Liefs
    X Jet