Een ritje in de nachtbus

23 november 2017 - Palenque, Mexico

Ik ben al een.paar weken in Mexico en wat is het een mooi land! De prachtige blauwe wateren van Playa del Carmen, Tulum en Bacalar. Het oude centrum van Mérida met zijn prachtige kleuren. Het eten wat eindelijk smaak meer smaak heeft en de vriendelijke mensen. Ik vermaak me hier wel.
Gisteren zijn we vanuit Mérida met de nachtbus aangekomen in Palenque. We hadden geen hostel geboekt dus gaan we op zoek naar een leuk plekje. We proberen er twee maar keren terug naar de eerste. Hier is zelfs een private room goedkoper met zn tweeën dan een dorm. Na zo'n 9 uur in de bus te hebben gebabbeld, heb ik wel wat honger gekregen en aangezien we toch moeten wachten op de kamer komt dat mooi uit.
Na het ontbijt is de kamer al klaar en hebben we het geluk dat we geen uren hoeven te wachten met inchecken.
Omdat er soms aanbiedingen zijn voor de bustickets besluiten we om eerst terug te gaan naar het busstation om te checken wat de mogelijkheden zijn. Omdat ik ook nog moet pinnen pak ik mijn portemonnee uit mijn tas en krijg even de schrik van mijn leven: al mijn briefgeld is weg! En mijn pasjes? vraag ik me gelijk af. Oh gelukkig, deze zitten nog in mij n portemonnee. Wat raar zeg! Alleen mijn briefgeld, niet al mijn muntjes en niet mijn pasjes. Maar wanneer, hoe, waarom? Mijn tas heb ik de hele tijd bij me gehad onder mijn benen in de bus, dus dan zou iemand in mijn kluisje zijn geweest in Merida denk ik eerst nog. Oké, het is super shit, want het was toch zo'n $120,- maar gelukkig heb ik mijn passen nog.
Als ik na de schrik terug kom van de wc is Rahel in paniek. Haar paspoort, Credit card en nog wat verzekeringspassen en andere dingen zijn weg. Hè?!!! Dan toch in de bus?!!! F*ck!! Alles nog een keer checken, en ik ook om te zien of ik mijn paspoort heb. Oef, gelukkig heb ik de mijne nog.
Onze plannen vallen in duigen en het worst een middag op pad met de toeristen politie die ons gelukkig goed helpen. Voor mij valt de schade nog mee, maar voor Rahel is het nu veel werk om alles weer in orde te krijgen. Stomme dieven! En weer een les wijzer!

1. Dorien Huinink:
    23 november 2017
    Wat een prachtige foto's Mireille!!. Ik ben ongeveer 20 jaar geleden in Palenque geweest en ( gelukkig ) is er eigenlijk niets veranderd. Nog veel plezier daar, geniet en succes met het regelen van alles rondom jullie beroving.
    Gr. dorien